Ozveny v tichu

KREATÍVANA INICIATÍVA PRE ZVÝŠENIE POVEDOMIA O KLIMATICKEJ KRÍZE

Klimatická zmena
a umenie

Projekt „Ozveny v Tichu“, realizovaný v programovom rámci Galérie Jozefa Kollára, predstavuje kreatívnu iniciatívu zameranú na zvýšenie povedomia o klimatickej zmene prostredníctvom umeleckého vyjadrenia.

Na Slovensku sa workshop „Ozveny v Tichu“ konal 22. až 24. novembra 2023 na Špeciálnej základnej škole v Banskej Štiavnici. Viedli ho Oto Hudec, vizuálny umelec známy svojimi dielami zameranými na environmentálne témy a Martina Martincová, významná galerijná pedagogička a kurátorka, ktorá stojí za koncepciou workshopu a následnej výstavy.

V Nórsku to bol Damian Vega, talentovaný umelec, ktorý mal hlavnú úlohu pri plánovaní a vedení workshopu s deťmi zo škôl v Egersunde. Obohatil workshop svojím jedinečným pohľadom na umenie a svojou schopnosťou prepojiť lokálne a globálne environmentálne otázky.

Spoznajte našich umelcov

Oto Hudec

Oto Hudec je slovenský multimediálny umelec, ktorý vytvoril a vystavil svoje nedávne práce na Slovensku, v Rakúsku, Južnej Kórei, Cabo Verde, Portugalsku a USA. Tvorí videá, nástenné maľby, animácie, sochy a diela pre verejné priestranstvá o imigrácii, utečencoch, klimatickej kríze a dopadoch globalizácie na životné prostredie. Jeho projekty často zahŕňajú utopickú perspektívu ako spôsob porozumieť produkcii potravín, energií, sleduje premeny priemyselnej krajiny alebo úbytok včiel. Pri témach klimatickej zmeny, ekológie a udržateľnosti, sa namiesto hľadania nových vedeckých riešení zameriava skôr na to, ako to dosiahli kočovní a domorodí obyvatelia. 

Svoje práce vystavoval na skupinových výstavách v Centre Georges Pompidou (Francúzsko), Kunsthalle Dusseldorf (Nemecko), či v De Appel Amsterdam. Jeho samostatné výstavy bolo možné vidieť v Prahe, Ríme, Barcelone, ale aj v Bratislave a v Košiciach. Často spolupracuje na projektoch s deťmi a mládežou zo znevýhodnených komunít. Od roku 2013 pracuje na participatívnom projekte s rómskymi deťmi na Slovensku- Projekt Karavan spolu s výtvarníčkou Danielou Krajčovou. Je finalistom Ceny Oskára Čepana pre mladých umelcov v roku 2012 na Slovensku a členom iniciatívy Nestrácajme čas.

V súčasnosti je pedagógom na Fakulte umení Technickej univerzity v Košiciach, kde je vedúcim Ateliéru maľby. V roku 2024 reprezentuje Slovensko na Bienále v Benátkach s projektom FLOATING ARBORETUM. 

Damián Vega

Damián Vega žije a pracuje v nórskom Rogalande. Vo svojej práci sa z rôznych uhlov pohľadu zaoberá industriálnou krajinou a skúma možnosti re-interpretácie miestnych kultúrnych elementov.

Technicky a konceptuálne sa opiera o grafickú prácu a tradičnú tlač, v ktorej sa v minulosti intenzívne vzdelával, ale používa rôzne médiá: kresba, tlač, nástenné maľby, generatívne vizuály, experimentálna poézia alebo zvuk, pričom mu neustále ide o to, aby vytváral mosty medzi digitálnou technikou a tradičnými analógovými technikami práce.

V roku 2015 sa presťahoval do slovinskej Ľubľany, kde zrealizoval viacero skupinových a individuálnych výstav diel, ktoré reflektovali motív mestskej krajiny hlavného mesta Slovinska. V tom istom roku získal v Astúrii (Španielsko) ocenenie Art Nalón so svojim projektom „Industrails“, v ktorom sa inšpiroval krajinou okolo železničných tratí banských údolí v Astúrii. Projekt bol aj medzi finalistami ocenenia Josep Albert Mestre (Barcelona, 2015). Tieto výsledky podnietili Damiána, aby sa pustil do svojho veľkého projektu “VERTICAL” – kolekcia 50 tlačí a vizuálov prezentujúcich banské šachty regiónu, ktorý kulminoval výstavou “VERTICAL” v roku 2022 v španielskom Gijóne. 

Od roku 2017 pracoval na viacerých projektoch v Nórsku, napríklad “Hillevåg” (Mapping pre Vinterlys Light Festival, Stavanger) a umelecká rezidencia “FLOM/POVODEŇ 2019” (región Dalane – Rogaland Kunstsenter Stavanger/RKS). Vedie spoločný projekt umeleckého zvuku “FLOM” (pod záštitou RKS Stavanger), a bol zapojený do projektu “KF21” – tri mappingy pre regióny Bjerkreim, Sokndal a Egersund počas podujatia Kulturfest 2021. 

Damiánova posledná výstava “UMBRAL” (Bryne Kunstforening, 2022) predstavuje kompiláciou jeho tvorby za posledné roky v Nórsku.